Resultaten
19 resultaten gevonden voor ''
Brochures en gidsen
Het GDPR-stappenplan
Investeren in fysieke beveiliging zoals goede sloten, alarmsystemen en camera’s doen vrijwel alle bedrijven. Digitale beveiliging of het veilig omgaan met gegevens, daarentegen, wordt sneller achterwege gelaten. Waarom? Het lijkt ingewikkeld of moeilijk, maar dat hoeft het eigenlijk helemaal niet te zijn!
Horeca Vlaanderen vindt het belangrijk dat horecaondernemers zich beschermen tegen online diefstal van gegevens maar ook zelf correct omgaan met de gegevens van hun gasten. Regelmatig organiseren we met onze Horeca Academie dan ook opleidingen over dit onderwerp. En voor haar leden ontwierp de federatie een 10-stappenplan, samen met enkele praktische voorbeelden toegepast op de sector, en modeldocumenten om een horecazaak GDPR-proof te maken.
Lid van Horeca Vlaanderen en graag ons exclusief 10-stappenplan ontvangen? Vul het contactformulier in en wij bezorgen het jou!
Prijsaanduidingen in de horeca
Sinds 2017 moeten prijzen bekendgemaakt worden op een van buiten de verkoopruimte goed zichtbare plaats. Met andere woorden, de consument moet de prijs kunnen raadplegen vóór het binnentreden van de horecazaak. Maar wat is “een goed zichtbare plaats”? En wat wordt beschouwd als de "de horecazaak" of “verkoopruimte”? Horeca Vlaanderen verduidelijkt het graag!
Lid van Horeca Vlaanderen en ontvang je graag onze brochure "Prijsaanduidingen in de horeca"? Vul het contactformulier in en wij bezorgen het aan jou!
De brochure maakt u wegwijs in de wet, geeft u eveneens concrete voorbeelden om de prijs op de juiste manier aan te geven alsook tips&tricks om de keuze van de klant te laten vallen op de producten die u het liefst wilt verkopen.
Startersbrochure
Een startende horecazaak staat nog meer dan andere bedrijven bloot aan allerhande voorschriften, regels en verplichtingen. Horeca Vlaanderen ontwikkelde een lijvige 'Eerste-hulp-bij-het-openen-van-een-horecazaak' - gids, waarin alle formaliteiten alsook een aantal handige tips staan. Zo bouwen we samen aan een duurzame horecasector!
Nood aan meer advies of graag extra tips? Word lid van Horeca Vlaanderen en profiteer van correct juridisch eerstelijnsadvies, tal van (financiële) ledenvoordelen en opleidingen via onze Horeca Academie.
HACCP-gids
Om een horecazaak uit te baten moet u in regel zijn met de hygiënewetgeving. En dat kan u tonen door te beschikken over een zogenaamd autocontrolesysteem, oftewel een systeem dat u in uw bedrijf op poten zet om de voedselveiligheid zelf te controleren. De uitgebreidheid en de administratieve formaliteiten van een autocontrolesysteem verschillen tussen kleine en eerder grote horecazaken.
De wetgeving rond voedselveiligheid alsook het daaraan gekoppelde autocontrolesysteem is zeer uitgebreid maar duidelijk neergeschreven in de HACCP-gids. Horeca Vlaanderen heeft deze gids opgesteld om horecaondernemers te helpen bij het opzetten van een zelf controlerend systeem inzake de voedselveiligheid in hun horecazaak. De gids is gevalideerd door het FAVV. Wie hem dus als hulpmiddel voor de toepassing van de wetgeving gebruikt, beantwoordt aan alle wettelijke voorschriften inzake voedingsmiddelenhygiëne.
Als sectorfederatie biedt Horeca Vlaanderen, in samenwerking met het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV), aan iedereen de digitale versie van zo een gids aan:
• Onderaan deze pagina kan u de Nederlandstalige versie van de HACCP-gids raadplegen. • Klik hier om de Franstalige versie van de HACCP-gids te downloaden.
Hebt u de gids liever op papier? Als lid van Horeca Vlaanderen heb je recht op één gedrukt exemplaar, dat wij gratis naar u opsturen. Geen lid van de federatie? Dan hebt u eveneens recht op één gedrukt exemplaar, maar betaalt u 22,55 euro port- en administratiekosten van de verzending ervan. Vul het contactformulier in en wij bezorgen u een gedrukt exemplaar!
Modeldocumenten en formulieren
Arbeidsreglement
Een arbeidsreglement beschrijft de rechten en plichten van werkgever en werknemer. Zo vermeldt het de werktijden en rustpauzes, regelingen rondom ziekte, vakantiebepalingen, de wijze van loonbetaling, opzegtermijnen … en nog zoveel meer. Zodra u één werknemer in dienst hebt, bent u dan ook verplicht een arbeidsreglement op te stellen dat voldoet aan de wettelijke vereisten.
Je moet elke medewerker een kopie van het arbeidsreglement bezorgen en dat bewijzen met een getekend ontvangstbewijs. Je kan dat bewijs eenvoudig regelen met een vermelding in de arbeidsovereenkomst.
Voorbeelddocument
Horeca Vlaanderen stelt - in samenwerking met de juridische dienst van sociaal secretariaat Liantis - een model van arbeidsreglement ter beschikking aan haar leden. Mail naar juridische.dienst@horeca.be voor een voorbeeld van het arbeidsreglement.
Bekendmaking wijziging uurroosters
De vaste en variabele deeltijdse werkroosters moeten worden bekendgemaakt om de deeltijdse werknemer in te lichten over de uit te voeren prestaties en een controle tegen misbruiken mogelijk te maken. Doorheen de voorbije jaren zijn er wel al wat wijzigingen in de regelgeving inzake de bekendmaking en bewaring van die uurroosters doorgevoerd. Horeca Vlaanderen somt daarom de belangrijkste regels voor u op.
Huidige bekendmakingstermijnen van variabele uurroosters
Sinds november 2022 werd de wettelijke termijn om deeltijdse werknemers op voorhand in kennis te stellen van variabele uurroosters verhoogd van 5 werkdagen tot 7 werkdagen.
Een sectorale cao kan deze wettelijke termijn verkorten. Voor het Paritair Comité 302, daar waar de horeca onder valt, is de sectorale termijn sinds 1 januari 2023 automatisch teruggebracht tot drie werkdagen. (Bron: Group S en Belgisch Staatsblad)
Horeca Vlaanderen biedt aan haar leden een voorbeelddocument voor het aanvragen van een wijziging in de termijnen voor het bekendmaken van de variabele uurroosters voor deeltijdse werknemers aan. Mail naar juridische.dienst@horeca.be en wij bezorgen het aan jou!
Wijziging van arbeidsreglement
Werkgevers die deeltijdse werknemers met variabele uurroosters in dienst hebben, moeten hun arbeidsreglement aanpassen om de nieuwe bekendmakingstermijn van de uurroosters te verduidelijken. De laatst gepubliceerde richtlijnen moesten voor 19 augustus 2023 in het arbeidsreglement van uw zaak toegevoegd worden.
Voltijdse werknemers met variabel uurrooster
Hoewel de wetgeving niet uitdrukkelijk voorziet in de mogelijkheid van variabele werkroosters voor voltijdse werknemers, wordt deze mogelijkheid ook nergens uitgesloten. De FOD Werkgelegenheid is dan ook van oordeel dat dit niet kan worden verboden, althans voor zover een correcte controle van de prestaties mogelijk is. Bovendien mag er geen afbreuk worden gedaan aan de rechten van de werknemers. Deze vorm van arbeid mag de werknemers dus geen nadeel berokkenen. Eén van de vereisten voor de toepassing van dit systeem is de tijdige voorafgaandelijke bekendmaking van de toepasselijke uurroosters aan de werknemers. Hierbij moet een redelijke verwittigingstermijn in acht worden genomen, teneinde de werknemers toe te laten om het één en ander in te plannen en te regelen. Bijgevolg vindt de FOD Werkgelegenheid dat eenzelfde bekendmakingstermijn als bij de vergelijkbare deeltijdse werknemers redelijk lijkt te zijn. (Bron: Group S en Belgisch Staatsblad)
Raamovereenkomst voor flexi-jobbers
Via het systeem van flexi-jobs kunnen gepensioneerden en bepaalde werknemers tegen gunstige voorwaarden een centje bijverdienen, terwijl werkgevers op een flexibele en voordelige manier extra personeel kunnen inzetten op piekmomenten.
Hebt u een werknemer/werknemers in dienst die in uw horecazaak aan de slag zijn onder het statuut van een flexi-job? Dan kan u een voorbeeld van een raamovereenkomst ontvangen via Horeca Vlaanderen. Dit is een verplicht af te sluiten contract wanneer u flexi-jobbers tewerkstelt.
Lid van Horeca Vlaanderen en interesse? Mail naar juridische.dienst@horeca.be.
Wat is een raamovereenkomst?
De flex-jobwerknemer en de flexi-jobwerkgever zijn verplicht om een raamovereenkomst met elkaar af te sluiten. Zo een overeenkomst vermeldt immers de identiteit van beide partijen en de afspraken over de manier waarop de werkgever de werknemer zal oproepen, het loon, een beschrijving van het uit te voeren werk, ...
Als de werkgever de werknemer binnen een statuut van flexi-job aan het werk in zijn horecazaak wil zetten, dienen hij en de werknemer een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven werk te sluiten. Dat mag zowel mondeling als schriftelijk gebeuren.
Verder is de werkgever verplicht om de flexi-job aan te geven in Dimona. Maar de frequentie waarop die aangifte moet gebeuren, verschilt bij een mondelinge dan wel schriftelijke arbeidsovereenkomst:
- Bij een mondelinge arbeidsovereenkomst doet de werkgever elke dag dat de flexi-jobwerknemer in dienst is, een nieuwe dimona-aangifte (dagdimona), met vermelding van het begin- en einduur van de geleverde prestaties.
- Bij een schriftelijk arbeidsovereenkomst doet de werkgever één dimona-aangifte voor de hele periode die door de arbeidsovereenkomst wordt gedekt, maar minstens één keer per kwartaal (kwartaaldimona).
Graag nog meer informatie over de huidige flexi-jobregelgeving? Surf naar www.vlaanderen.be/flexi-job.
Algemene Verkoopsvoorwaarden
De coronacrisis ligt inmiddels al even achter ons. Naast heel wat kopzorgen heeft het ons ook enkele interessante vaststellingen over het toenmalige model van algemene voorwaarden voor restaurants, cafés en hotels bezorgd. Zo werd ondervonden, bijvoorbeeld, dat bepalingen rond overmacht – zoals een verplichte sluiting omwille van de volksgezondheid – ontbraken.
Vanuit bovenstaande vaststellingen heeft Horeca Vlaanderen een update/aanpassing van het model van Algemene Verkoopsvoorwaarden voor restaurants, feestzalen, cafés en de logiessector gemaakt. Zo kan je jezelf als horecaondernemer voortaan wapenen tegen discussies. Als lid van de federatie kan je deze gratis opvragen: vul het contactformulier in en wij bezorgen dit aan jou!
Vernieuwingen
De voornaamste aanpassingen gebeurden dus in de bepalingen over prijs, overmacht en onredelijke verzwaring van de verbintenis.
Dankzij de clausule van overmacht bevrijdt iedere horecaondernemer zich van zijn/haar verbintenis bij overmacht – bijvoorbeeld ingeval van een ongeval, uitzonderlijke weeromstandigheden of natuurrampen en bij een bevel tot verplichte (gedeeltelijke of gehele sluiting) omwille van een pandemie – zonder dat hun gast(en) aanspraak kan/kunnen maken op een schadevergoeding. Een hele vooruitgang!
Dankzij de clausule van overmacht bevrijdt iedere horecaondernemer zich van zijn/haar verbintenis bij overmacht – bijvoorbeeld ingeval van een ongeval, uitzonderlijke weeromstandigheden of natuurrampen en bij een bevel tot verplichte (gedeeltelijke of gehele sluiting) omwille van een pandemie – zonder dat hun gast(en) aanspraak kan/kunnen maken op een schadevergoeding.
Een hele vooruitgang!
Wet tot zedelijke bescherming van de jeugd
De wet van 15 juli 1960 tot zedelijke bescherming van de jeugd verbiedt de toegang van minderjarigen (iedereen beneden achttien jaar) onder meer tot speelhuizen en inrichtingen waar diensters of entraineuses gewoonlijk met hun klanten samen drank verbruiken.
Kinderen van minder dan zestien jaar zijn niet toegelaten tot danszalen en drankgelegenheden terwijl er gedanst wordt, tenzij ze gehuwd zijn of vergezeld zijn door hun vader of moeder of door de persoon onder wiens toezicht ze geplaatst zijn.
De tekst van deze wet moet uitgehangen worden bij de ingang van de uitbatingen waar de toegang van minderjarigen verboden of beperkt is, samen met een bord met de tekst ‘Verboden toegang voor minderjarigen beneden 18 jaar’ of ‘Verboden toegang voor ongehuwde minderjarigen beneden de 16 jaar die niet vergezeld zijn door hun vader, moeder, voogd of van een persoon aan wiens bewaring zij zijn toevertrouwd’.
Kennis en inspiratie
Memorandum lokale verkiezingen 2024: HUISWERK
Een toekomstgerichte aanpak voor de horeca is noodzakelijk. Met die openingszin trokken we in 2024 naar verschillende lokale politici, in de aanloop en nasleep van de lokale verkiezingen. Horeca Vlaanderen hoopte namelijk zo te verkrijgen dat er in die bestuursakkoorden enkele maatregelen staan die zuurstof geven aan de horecasector. Deze guerillacampagne kreeg dan ook niet zomaar de naam ‘HUISWERK’.
Geen enkele besluitvormer staat dichter bij ondernemers dan de lokale besturen. Daarom zijn onderbouwde bestuursakkoorden van groot belang, zeker voor de horeca. Met de campagne ‘HUISWERK’ reikt sectorfederatie Horeca Vlaanderen een brede waaier aan ondernemersgerichte suggesties aan op lokaal en provinciaal niveau. Op die manier wil men de beleidsmakers ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes voor de sector.
“In het ijltempo waarin coalities worden gevormd en bestuursakkoorden worden geschreven, hopen we dat de ‘HUISWERK’-checklist een nuttige tool is om de stand van zaken in de provincie, stad of gemeente na te gaan en te verbeteren binnen de lokale mogelijkheden. Hiermee zetten we horeca nog eens extra hoog op de lokale politieke agenda” , zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. “Ons menu met een brede waaier aan suggesties kwam dan ook tot stand in samenspraak met ondernemers uit de lokale afdelingen van Horeca Vlaanderen. Zij worden namelijk dagelijks geconfronteerd met verschillende uitdagingen. We hopen dat er de komende jaren heel wat suggesties kunnen worden afgevinkt uit ons menu”, benadrukt voorzitter Paul Snoeys.
Huiswerk (mee)brengen
Regelmatig structureel overleg plegen met de lokale horecaondernemers, het hebben van een horecacoach in de gemeente of stad, het uitdragen van loyale concurrentie tegenover tijdelijke horeca zoals zomer- en winterbars via ons 'Manifest Horeca Pop-Up' en instaan voor de bereikbaarheid van horecazaken: het zijn slechts enkele van de meer dan 50 concrete en haalbare voorstellen die we op tafel leggen bij de (toekomstige) burgemeesters en gedeputeerden.
Op woensdag 23 oktober trok Horeca Vlaanderen langs enkele provincies, steden en gemeenten om de checklist persoonlijk te overhandigen aan een aantal lokale burgemeesters en gedeputeerden.
Dialoog behouden
Burgemeester Joachim Coens van Damme neemt de tips alvast ter harte: “Een belangrijk thema hier in Damme is hoe we omgaan met pop-ups. En wat mij vooral ook bezighoudt is het concessiebeleid voor nieuwe horecazaken. Dus de aandachtspunten vanuit Horeca Vlaanderen zijn erg welkom vandaag.” Toekomstig schepen Sarah Poppe van de stad Lokeren gaf dan weer te kennen dat ze wil verder borduren op de ingeslagen weg. “Ik zit binnenkort rond de tafel met de verantwoordelijken voor lokale economie in de administratie. De checklist die we vandaag ontvingen, neem ik zeker mee naar dat overleg”, aldus Poppe.
Het doel van de ‘HUISWERK’-campagne is om dialoog te creëren en behouden tussen de beleidsmakers en de lokale afdelingen van Horeca Vlaanderen. We kijken er alvast naar uit om in de komende maanden en jaren te kunnen proeven van de suggesties op het terrein.
Benieuwd naar ons suggestiemenu? Ontdek het hier!
Horeca Energy Support: energiebrochure
Zonder energie geen horeca. Maar de (met momenten) dure energieprijzen staan een gezonde en duurzame bedrijfsvoering in de weg. Horeca Vlaanderen wil daarom ook op dat gebied haar rol opnemen als verantwoorde sectorfederatie.
Omdat we vandaag en morgen geconfronteerd worden met allerlei prijsstijgingen willen we u met 'Horeca Energy Support' niet enkel mee op weg door de winter, maar ook verder kijken om u te helpen bij het duurzaam ondernemen.
Jouw energie is ook onze zorg
De 'Horeca Energy Support'-campagne omvat een digitaal platform, een brochure met praktische tips én workshops doorheen Vlaanderen (enkel in 2022). De rode draad? Quick wins, snelle en makkelijk in te voeren besparingstips, die uw energiefactuur meteen zullen helpen drukken. Maar ook langere termijnmaatregelen, die u een duurzame toekomst moeten garanderen.
Horeca Vlaanderen blijft ijveren – zowel voor als achter de schermen - voor gerichte beschermingsmaatregelen, maar ondertussen willen we jullie niet in de kou laten staan. En dat mag u letterlijk nemen. Naast onze vraag tot ondersteuning aan de regeringen, gingen we meteen zelf aan de slag om jullie concreet te helpen. Horeca Energy Support is daarom in het leven geroepen.
No Food To Waste
Wereldwijd gaat een derde van al het geproduceerde voedsel verloren. Hoe dat kan? Voedselverlies komt voor in elke schakel van de keten: van de productie tot en met de consument. En dus ook wij, de horeca, kunnen ons steentje bijdrage aan het tegengaan van het weggooien van voedsel. Professionele chefs hebben immers de kennis en technieken in huis om voedselverlies tegen te gaan. Zij kunnen anderen inspireren om hetzelfde te doen.
Wat is de impact van voedselverlies?
In de eerste plaats zorgt het weggooien van voedsel voor een economisch verlies, omdat het gelijk staat aan het verlies van hoogwaardige en schaarser wordende grondstoffen. Daarnaast heeft het een negatieve impact op het milieu. Je gooit niet alleen geld weg, maar ook de energie die in teelt, verwerking, verpakking, koeling en transport is gestoken. De preventie van voedselverlies levert u als uitbater dus geld op en draagt bij tot duurzaamheid.
U ook engageren tegen voedselverlies? Surf dan naar www.nofoodtowaste.be
Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Download dan de brochure onderaan deze webpagina.
Inspiratiegids 'Smaakvol zonder alcohol'
Tijden veranderen, en daarmee ook de wensen van uw gasten. Zo kiezen vandaag de dag steeds meer mensen bewust voor een non-alcoholisch alternatief, omwille van de gezondheid, levensstijl, of simpelweg uit nieuwsgierigheid naar nieuwe smaken. Deze trend biedt kansen aan jou als horecaondernemer om uw aanbod te verrijken met originele, smaakvolle dranken die passen bij elk moment en iedere gelegenheid.
Horeca Vlaanderen presenteert met trots deze brochure over alcoholvrije dranken en signature mocktails, speciaal ontwikkeld om u te inspireren en ondersteunen bij het samenstellen van een aantrekkelijk non-alcoholisch assortiment. Deze brochure is dan ook meer dan een gids; we bieden een inzicht van de huidige trends en delen een mooi overzicht van kwaliteitsvolle alcoholvrije bieren en wijnen, alsook recepten van originele mocktails die uw menukaart naar een nog hoger niveau tillen. Verrijk de ervaring van uw gasten en haal alles uit het groeiende potentieel van non-alcoholische dranken.
Leden van Horeca Vlaanderen kunnen een gratis inspiratiegids aanvragen door te mailen naar info@horeca.be .
Wetgeving
Brouwerijcontracten en de gedragscode
Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel, Horeca Wallonië, De Belgische Brouwers en de Federatie van Belgische drankenhandelaars ondertekenden in december 2015 een gedragscode die de brouwerijcontacten voor een deel heeft versoepeld. De vaak erg strikte contracten tussen brouwers en horecaondernemers waren al lang een doorn in het oog van die ondernemers. Bijgevolg heeft Horeca Vlaanderen ervoor gezorgd dat de materie in een wettelijk kader is gegoten.
Wat is een brouwerijcontract?
Wanneer een horeca-uitbater een overeenkomst sluit met een brouwerij of drankenhandelaar en aan die overeenkomst is een drankafnameverplichting gekoppeld, dan spreekt men van een drankafnamecontract of brouwerijcontract.
Een brouwerij of drankenhandelaar kan een horecaondernemer drankafnameverplichtingen opleggen zoals een exclusieve bevoorrading of minimale afnameverplichting. In ruil hiervoor belooft de brouwerij of drankenhandelaar dan bijzondere financiële of economische voordelen toe te kennen aan de horecaondernemer. Denk aan de verhuring van het café of het verstrekken van meubilair of materiaal.
Horeca Vlaanderen stelt echter al langer vast dat dergelijke regeling niet altijd even voordelig is voor een horeca-uitbater. En onze bezorgdheden kregen ook al gehoor van politici. Op initiatief van ministers Peeters en Borsus werden, in 2015, de partners samengeroepen, met een gedragscode als gevolg. Door zo'n code heeft een horecaondernemer meer vrijheid, transparantie en rechtszekerheid. De volledige problematiek is hiermee (nog) opgelost, maar er is een belangrijke stap richting ondernemersvrijheid gezet.
Versterking positie horecaondernemer
De afgesloten gedragscode bepaalt dat een aantal clausules in de brouwerijcontracten per definitie worden verboden. Zo mag de brouwer of drankenhandelaar geen verplichtingen meer opleggen betreffende openingsuren of –dagen (als de horecabestemming van het onroerend goed wordt nageleefd), private aankopen, toekomstige uitbatingen en verkoopprijzen. Hierdoor heeft de horecaondernemer (terug) meer zeggenschap over zijn zaak, wat het ondernemerschap versterkt.
Minimale afnameverplichtingen
Het blijft mogelijk voor brouwerijen en drankenhandelaars om horecaondernemers te verplichten om periodiek een minimale hoeveelheid dranken af te nemen. Dankzij de gedragscode moet men echter wel uitgaan van een realistische benadering, ook rekening houdend met een correct rendement voor alle partijen. Daarnaast worden situaties van overmacht verplicht in rekening gebracht en zijn er in geval van verbreking afspraken over maximale vergoedingen. Denk hierbij aan de uitvoering van openbare werken van lange duur die een directe impact hebben op de bereikbaarheid van de horecazaak.
Exclusiviteit
In de gedragscode zijn afspraken gemaakt om de exclusiviteit deels in te perken. Zo is er geen exclusiviteitsverplichting meer mogelijk voor alle goederen die geen dranken zijn én warme dranken, met uitzondering van koffie. Eveneens is er een kleine opening wat de exclusiviteit voor bieren betreft: cafébazen zullen vrij minstens twee speciaalbieren op fles mogen kiezen. Wel belangrijk om mee te geven, is dat deze laatste uitzondering niet geldt voor cafés die in eigendom zijn van een brouwer of drankenhandelaar, diens familie of een verbonden vennootschap.
Initieel waren deze versoepelingen enkel van toepassingen voor contracten afgesloten, verlengd of gewijzigd vanaf 1 maart 2016. Vanaf 1 maart 2018 zijn ze echter ook van toepassing voor alle bestaande contracten.
Gedragscode 2.0
Doorheen de jaren is gebleken dat er toch nog enkele hiaten zijn in de gedragscode, waardoor de zorgen omtrent brouwerijcontracten nog steeds niet van alle schouders van horecaondernemers zijn gevallen. Zo wil Horeca Vlaanderen o.a. de exclusiviteit nog sterker inperken, maar de Europese wetgeving laat brouwers en drankenhandelaars toe om dit te bedingen. In 2023 vond daarom een evaluatie van de gedragscode plaats, en in juni 2025 werd een nieuwe versie van de Gedragscode voor goede relaties tussen brouwers, drankhandelaars en de horecasector.
Belangrijke verbeteringen in de Gedragscode 2.0:
- Een ruimer toepassingsgebied, wat zorgt voor meer rechtszekerheid in de uitvoering van de contracten en een gelijk speelveld.
- Horecafederaties, in overleg met brouwers en drankhandelaars, engageren zich om binnen het jaar na ondertekening een kwalitatieve opleiding uit te werken, zodat horeca-uitbaters hun zaak professioneler kunnen beheren.
- Betere informatievoorziening voor horeca-uitbaters vóór het ondertekenen van contracten, met gestandaardiseerde documenten en meer transparantie over drankprijzen, met behoud van de standaard bedenktijd van 14 kalenderdagen bij de start van de overeenkomst.
- Een forse uitbreiding van verboden clausules, zoals onrechtmatige prijswijzigingen en het verbreken van huurcontracten wegens niet voldoen aan afnamequota.
- De regels inzake exclusiviteit voor sterke dranken en speciaalbieren worden ten gunste van de horeca-uitbaters verduidelijkt: 1) Voor minimum twee speciaalbieren op fles wordt nog steeds afgeweken van de exclusiviteit die de Europese regels toestaat. 2) Voor sterke dranken worden de regels vereenvoudigd en hebben de horeca-uitbater en de drankenhandelaar/brouwer meer vrijheid om tot een gezamenlijk akkoord te komen.
- Een versterkte rol voor de Verzoeningscommissie (FOD Economie), met focus op overleg in plaats van rechtbanken, wat sneller, goedkoper en sectorspecifiek is.
Belangrijk om ook nog mee te geven: de Gedragscode 2025 zal de Gedragscode 2015 vervangen en in werking treden vanaf de tiende dag na de ondertekeningsdatum van vandaag, op 16 juni 2025 dus. De vernieuwde afspraken zullen van toepassing zijn op alle drankafnameovereenkomsten die vanaf 16 juni 2025 worden gesloten, verlengd, vernieuwd of gewijzigd.
Voor ondernemers die een contract lopende hebben, is het goed om te weten dat:
- Voor drankafnameovereenkomsten die op 16 juni 2025 reeds lopende zijn, zal de Gedragscode 2025 de Gedragscode 2015 vervangen vanaf 1 januari 2026, behoudens enkele uitzonderingen bepaald in de Gedragscode 2025.
- Voor drankafnameovereenkomsten die op 16 juni 2025 reeds lopende zijn en verbonden zijn met een handelshuur of concessie van de uitbatingslocatie, zal het voorkeurrecht m.b.t. de sterke dranken in werking treden wanneer de verbonden handelshuur of concessie wordt verlengd, vernieuwd of gewijzigd en dit ten vroegste vanaf 1 januari 2026.
“Dit akkoord over een hernieuwde gedragscode was noodzakelijk om tegemoet te komen aan de aanbevelingen van diverse instanties." zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. "Het biedt duidelijkheid en zekerheid aan onze horecaondernemers in deze uitdagende tijden. Zonder dit akkoord zou de vorige gedragscode zijn komen te vervallen, waardoor de situatie op het terrein mogelijk zou terugkeren naar die van vóór 2015. Een scenario dat we absoluut wilden vermijden. Met deze stap verstevigen we het fundament, maar we bouwen uiteraard volop verder aan meer vrijheden voor onze ondernemers.”
Voor meer informatie en de volledige Gedragscode (2025) kan u terecht op de website van de FOD Economie.
Voedselveiligheid en hygiëne
HACCP: de norm voor voedselveiligheid
Om een horecazaak uit te baten moet u in regel zijn met de hygiënewetgeving. En dat kan u tonen door te beschikken over een zogenaamd autocontrolesysteem, oftewel een systeem dat u in uw bedrijf op poten zet om de voedselveiligheid zelf te controleren. De uitgebreidheid en de administratieve formaliteiten van een autocontrolesysteem verschillen tussen kleine en eerder grote horecazaken.
De wetgeving rond voedselveiligheid alsook het daaraan gekoppelde autocontrolesysteem is zeer uitgebreid maar duidelijk neergeschreven in de HACCP-gids. Horeca Vlaanderen heeft deze gids opgesteld om horecaondernemers te helpen bij het opzetten van een zelf controlerend systeem inzake de voedselveiligheid in hun horecazaak. De gids is gevalideerd door het FAVV. Wie hem dus als hulpmiddel voor de toepassing van de wetgeving gebruikt, beantwoordt aan alle wettelijke voorschriften inzake voedingsmiddelenhygiëne.
Als sectorfederatie biedt Horeca Vlaanderen, in samenwerking met het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV), aan iedereen de digitale versie van zo een gids aan.
• In de sectie 'Brochures en gidsen' kan u de Nederlandstalige versie van de HACCP-gids raadplegen. • Klik hier om de Franstalige versie van de HACCP-gids te downloaden.
Hebt u de gids liever op papier? Als lid van Horeca Vlaanderen heb je recht op één gedrukt exemplaar, dat wij gratis naar u opsturen. Geen lid van de federatie? Dan hebt u eveneens recht op één gedrukt exemplaar, maar betaalt u 22,55 euro port- en administratiekosten van de verzending ervan.
Keuring 'Smiley'
Het opstellen en toepassen van een autocontrolesysteem is een wettelijke verplichting, maar daarnaast kan je vrijwillig jouw autocontrolesysteem laten certificeren. Zo een certificatie betekent dat een onafhankelijke keuringsinstelling jouw systeem keurt. Indien uw systeem voldoet aan alle regels en verplichtingen levert u dat een Smiley op, wat zoveel is als een sticker die u op uw raam kan hangen.
Voor meer informatie over zo een onafhankelijke keuring: klik hier.
Het Geregistreerde Kassa Systeem
1. Huidige wetgeving
Elke exploitant van een inrichting waar ter plaatse maaltijden worden verbruikt en elke traiteur die regelmatig cateringdiensten verricht moet sinds 1 juli 2016 een btw-kasticket uitreiken via een Geregistreerd Kassa Systeem (= GKS of in de volksmond ook wel 'de witte kassa'), als zijn jaaromzet, exclusief btw, voor die restaurant- en cateringdiensten hoger is dan 25.000 euro.
Exploitanten die voor hun restaurant- en cateringgedeelte minder dan 25.000 euro omzet per kalenderjaar behalen, moeten dus geen GKS gebruiken. Wel moeten ze vanaf 1 juli 2016 een btw-ontvangstbewijs uitreiken voor alle ter plaatse verbruikte maaltijden én bijhorende dranken. Er zijn wel bepaalde uitzonderingen, bijvoorbeeld voor ondernemers die voor hun restaurant- of cateringdiensten nagenoeg volledig een beroep doen op een onderaannemer.
! Let op !
Op 21 mei 2024 werd in het Staatsblad een wijziging aan de GKS-wetgeving gepubliceerd (GKS = Geregistreerd KassaSysteem, of in de volksmond, de witte kassa. Deze wetswijziging houdt in dat enerzijds het GKS toekomstgericht niet meer exclusief is voorbehouden voor de horecasector. Anderzijds zullen vanaf 2025 bepaalde werkwijzen veranderen en de verzameling van enkele gegevens zal op een andere manier gebeuren.
Wat wijzigt er dan? Een goede verandering om te starten: in de GKS-wetgeving werd “in de horecasector” geschrapt. Hiermee is een eerste stap genomen om een GKS in te voeren in andere sectoren dan de horeca. Dat is een vraag die Horeca Vlaanderen al langer op tafel legde en nu dus opgenomen is in de wetgeving. Het spreekt voor zich dat Horeca Vlaanderen met deze gerealiseerde aanpassing volop verder zal strijden voor een gelijk speelveld met de andere sectoren inzake het GKS.
Daarnaast staat in de publicatie van 21 mei dat de fiscale data module (FDM), de zogenaamde ‘black box’, van elk geregistreerd kassa systeem niet alleen meer op onveranderlijke en beveiligde wijze relevante data van de kastickets moet opslaan en verwerken, alsook controlegegevens moet afdrukken op het kasticket, maar eveneens automatisch deze gegevens digitaal moet verzenden naar de FOD Financiën. Hierdoor wordt het onder andere weer mogelijk om een kopie van een btw kasticket aan te maken en om dit btw kasticket digitaal uit te reiken aan de klant. Kortom, de FDM van uw aangepast geregistreerd kassasysteem zal voortaan communiceren met de ‘cloud service’ van de FOD Financiën. Daardoor zullen zij van op afstand kunnen zien wie het GKS correct gebruikt en wie niet, ze zullen hiervoor niet meer ter plaatse moeten gaan.
In verband hiermee geven we u graag nog mee dat de wetswijziging niets verandert aan de reeds bestaande GKS-regelgeving. De 25.000 euro-grens valt dus vooralsnog niet weg, u moet nog altijd een GKS-ticket uitreiken (m.a.w. een pro forma-ticket volstaat niet), … . Kortom, de gekende werkwijze van het GKS blijft vooralsnog bestaan.
Dat de doorstroom van gegevens tussen de fiscale data module (FDM) van uw witte kassa en de cloud service van FOD Financiën voortaan meer rechtstreeks zal gebeuren, behelst minstens een aanpassing aan uw GKS. Mogelijks is er zelfs een hercertificatie van uw GKS nodig bij de FOD Financiën door de producent van uw GKS of, in het slechtste geval, een vervanging van uw huidig GKS. Om te weten wat u dient te doen, neemt u best contact op met uw GKS-leverancier.
Wanneer treedt deze wetswijziging in werking?
Dat hangt ervan af wanneer uw GKS werd/wordt geregistreerd:
a) op 1 juli 2025 voor de uitbatingen met een GKS dat wordt geregistreerd vanaf 1 juli 2025*; b) op 1 juli 2026 voor de uitbatingen met een GKS dat werd geregistreerd tussen 1 januari 2014 en 31 december 2017; c) op 1 juli 2027 voor de uitbatingen met een GKS dat werd geregistreerd tussen 1 januari 2018 en 31 december 2021; d) op 1 januari 2028 voor de niet eerder vermelde uitbatingen met een GKS.
De werkelijk verplichte implementatie start dus pas op 1 juli 2025 en er wordt een zeer ruime overgangsfase voorzien, waarbij de recentste GKS pas als allerlaatste hoeven aangepast te worden. U moet dus nog niet vandaag of morgen al contact opnemen met uw GKS-leverancier, maar verlies deze data niet uit het oog.
*Op 25 juli 2025 werd een tolerantieperiode ingevoerd voor (nieuwe) horecazaken die onder de GKS-verplichting vallen maar nog geen GKS hebben, waarvoor oorspronkelijk werd voorzien dat het GKS 2.0 verplicht werd vanaf 1 juli 2025. Maar volgens de FOD Financiën zijn er niet voldoende nieuw gecertificeerde kassa’s en fiscale datamodules (FDM) 2.0 beschikbaar zijn op de markt. Bovendien onderzoekt de FOD Financiën momenteel bijkomende wijzigingen, waaronder een mogelijke uitbreiding naar andere types van uitbatingen vanaf 1 januari 2026. Dit zou de invoering van GKS 2.0 eveneens naar die datum verschuiven. Daarom werd beslist om, bij wijze van tolerantie, de verplichte installatie van een GKS 2.0 voor betrokken horecazaken zonder bestaand GKS uit te stellen tot 1 januari 2026. Concreet, als u tussen 1 juli en 31 december 2025 een GKS nodig hebt voor uw horecazaak:
- kunt u vrijwillig kiezen voor een onmiddellijke overstap naar GKS 2.0, van zodra u een gecertificeerde kassa en FDM kunt hebben. Vanaf 1 juli 2025 kunt u zich online registreren voor GKS 2.0 in afwachting van de effectieve levering van uw kassa en FDM. Ook de online omgeving voor communicatie met de FDM 2.0 zal beschikbaar zijn vanaf 1 juli 2025.
- kunt u ook een GKS 1.0 installeren om tijdens deze periode aan uw fiscale verplichtingen te voldoen.
Alle regelgeving en praktische informatie vindt u terug op de overheidswebsite van de FOD Financiën: www.geregistreerdkassasysteem.be of hun nieuwspagina.
2. Standpunt Horeca Vlaanderen
Horeca Vlaanderen heeft ondertussen een lange weg afgelegd in het GKS-dossier. In de GKS-wetswijziging van juni 2024 ziet Horeca Vlaanderen een opening naar een écht gelijk speelveld: “Met de schrapping van enkel “in de horecasector” is de eerste stap gezet naar een mogelijk echt gelijk speelveld, dus ook in andere sectoren, mits uiteraard politieke wil," zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. "Voor meer eerlijke concurrentie blijven we verder ijveren. De verdere digitalisering zal dus allicht versneld leiden tot een nog verdere professionalisering. Iets waar we in Vlaanderen in onze sector sowieso alvast het voortouw in nemen sinds 2016. Wel uitten al meermaals onze bezorgdheid over de eventuele meerkosten die er in de toekomst zouden zijn voor de hardware. Daarom herhalen we onze vraag aan de bevoegde minister voor een verhoogde investeringsaftrek bij mogelijke investeringen in de hardware. Dit lijkt ons een logisch signaal en is essentieel voor de ondernemers. Een snelle communicatie over de beslissing hierover is dus noodzakelijk."
Allergenen
Voedselallergieën vormen al jaren een belangrijk volksgezondheidsprobleem. Steeds meer mensen kampen met intoleranties. De consument moet dan ook correct en doeltreffend worden geïnformeerd over de aanwezigheid van allergenen in een gerecht. Voor sommige allergische gasten betekent de inname (of zelfs de geur) van een bepaald voedingsmiddel de kans op een anafylactische shock met zelfs de dood tot gevolg. U kan zich voorstellen dat eten bestellen voor hen een grote uitdaging is.
Uit controles van het FAVV blijkt dat nog niet alle ondernemingen de allergenenverplichtingen naleven, vooral wat betreft de informatieplicht. Het FAVV controleert hier streng op: een overtreding kan leiden tot een PV, boete en een hercontrole. Sinds 2017 weegt zo’n overtreding zwaarder door, het FAVV verhoogde de weging van een overtreding naar 10 in plaats van 3 punten, waardoor de kans op een PV en boete groter is.
Wilt u het verschil maken voor uw gasten? Zie de verplichting om klanten te informeren over de aanwezige allergenen in zijn/haar gerechten als een kans om bezoekers zorgeloos te laten genieten van lekker eten. Horeca Vlaanderen bundelt het in een allergenenbrochure. Indien u aangesloten bent bij de federatie, kan u deze brochure aanvragen door te mailen naar info@horeca.be. Door de tips en checks in de brochure af te gaan, kan u iedereen een aangenaam bezoek in uw zaak garanderen.
Sociale wetgeving
Loonbarema's
Zoekt u een overzicht van de uurlonen, maandlonen en vergoedingen? Je kan de nieuwe loonbarema's, die geldig zijn sinds 01/01/2025 hieronder downloaden.
Een overzicht van alle lonen en vergoedingen kan je terugvinden op deze pagina op de website van Guidea, het kenniscentrum voor horeca en toerisme.
Heeft u nog bijkomende specifieke vragen over de lonen of andere sociale materie en bent u aangesloten bij Horeca Vlaanderen? Stel dan uw adviesvraag via ons contactformulier.
Arbeidsregelment
Een arbeidsreglement beschrijft de rechten en plichten van werkgever en werknemer. Zo vermeldt het de werktijden en rustpauzes, regelingen rondom ziekte, vakantiebepalingen, de wijze van loonbetaling, opzegtermijnen … en nog zoveel meer. Zodra u één werknemer in dienst hebt, bent u dan ook verplicht een arbeidsreglement op te stellen dat voldoet aan de wettelijke vereisten.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt niet alleen wat er allemaal in uw arbeidsreglement moet staan, maar ook welke bijlagen u daaraan verplicht moet toevoegen. Er zijn bovendien nog andere vermeldingen die worden voorgeschreven door verscheidene andere wettelijke en reglementaire bepalingen (b.v. de aanduiding van de feestdagen, de vervangingsdagen, de toepassingsregelen van de inhaalrust). Het betreft de volgende elementen van informatie:
- de uurroosters: hierin zijn begrepen de gewone uurroosters; de uurroosters van de deeltijdse werknemers; de uurroosters van de opeenvolgende ploegen; de flexibele uurroosters; de dagen en uren waarop de onderneming toegankelijk is voor de werknemers die buiten de onderneming werken;
- de wijzen van meting van en controle op de arbeid met het oog op het bepalen van het loon;
- de wijze, het tijdstip en de plaats van betaling van het loon;
- de opzeggingstermijnen en de dringende redenen die de verbreking van de arbeidsovereenkomst zonder opzeggingstermijn of vergoeding kunnen rechtvaardigen, onder voorbehoud van de beoordelingsbevoegdheid van de hoven en rechtbanken;
- de rechten en plichten van het toezichthoudend personeel;
- de straffen, het bedrag en de bestemming van de boetes en de tekortkomingen die zij bestraffen;
- de plaats waar de persoon te bereiken is die is aangewezen om de eerste hulp te verlenen en de plaats waar de verbandkist zich bevindt, evenals de namen van de door de werkgever aangeduide geneesheren tot wie de door een arbeidsongeval getroffene zich kan wenden;
- de duur van de jaarlijkse vakantie evenals de nadere regelen voor de toekenning van deze vakantie of de verwijzing naar de wettelijke bepalingen ter zake. Desgevallend de data van de jaarlijkse collectieve vakantie;
- de namen van de leden van de ondernemingsraad, van het comité voor de preventie en bescherming op het werk (oud comité voor veiligheid, gezondheid en verfraaiing van de werkplaatsen) en van de syndicale afvaardiging;
- de adressen van de inspectiediensten belast met het toezicht op de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen in verband met de bescherming van de werknemers;
- de vermelding van de collectieve arbeidsovereenkomsten en/of collectieve akkoorden in de onderneming en die van toepassing zijn op de werkomstandigheden.
Je moet elke medewerker een kopie van het arbeidsreglement bezorgen en dat bewijzen met een getekend ontvangstbewijs. Je kan dat bewijs eenvoudig regelen met een vermelding in de arbeidsovereenkomst.
Modeldocument
Horeca Vlaanderen stelt - in samenwerking met de juridische dienst van sociaal secretariaat Liantis - een model van arbeidsreglement ter beschikking aan haar leden dat aan alle wettelijke eisen voldoet en je belangen behartigt. Indien u aangesloten bent bij de federatie, kan u kan dit model aanvragen: vul het contactformulier in.