Allergenen

Voedselallergieën vormen al jaren een belangrijk volksgezondheidsprobleem. Steeds meer mensen kampen met intoleranties. De consument moet dan ook correct en doeltreffend worden geïnformeerd over de aanwezigheid van allergenen in een gerecht. Voor sommige allergische gasten betekent de inname (of zelfs de geur) van een bepaald voedingsmiddel de kans op een anafylactische shock met zelfs de dood tot gevolg. U kan zich voorstellen dat eten bestellen voor hen een grote uitdaging is.

Uit controles van het FAVV blijkt dat nog niet alle ondernemingen de allergenenverplichtingen naleven, vooral wat betreft de informatieplicht. Het FAVV controleert hier streng op: een overtreding kan leiden tot een PV, boete en een hercontrole. Sinds 2017 weegt zo’n overtreding zwaarder door, het FAVV verhoogde de weging van een overtreding naar 10 in plaats van 3 punten, waardoor de kans op een PV en boete groter is.

Wilt u het verschil maken voor uw gasten? Zie de verplichting om klanten te informeren over de aanwezige allergenen in zijn/haar gerechten als een kans om bezoekers zorgeloos te laten genieten van lekker eten. Horeca Vlaanderen bundelt het in een allergenenbrochure. Indien u aangesloten bent bij de federatie, kan u deze brochure aanvragen door te mailen naar info@horeca.be. Door de tips en checks in de brochure af te gaan, kan u iedereen een aangenaam bezoek in uw zaak garanderen.