Statuten Horeca Vlaanderen vzw

Federatie van de Hotel-, Restaurant-, Caféhouders en Aanverwanten van Vlaanderen vzw; afgekort “Horeca Vlaanderen vzw”

Anspachlaan 111 B-1000 Brussel Identificatienummer: 8857/76 Ondernemingsnummer 0416 456 929

GECOORDINEERDE STATUTEN Na statutenwijziging tijdens Buitengewone Algemene Vergadering 1 oktober 2025

Titel I – Benaming, zetel en voorwerp

Artikel 1: De vereniging werd opgericht door Fed. Ho.Re.Ca Antwerpen vzw, met ondernemingsnummer 429 356 939, Ho.Re.Ca Limburg vzw, met ondernemingsnummer 447 010 543, Fed. Ho.Re.Ca Oost-Vlaanderen vzw, met ondernemingsnummer 415 134 363, Fed. Ho.Re.Ca Vlaams-Brabant vzw, met ondernemingsnummer 418 771 269 en Fed. Ho.Re.Ca West-Vlaanderen vzw, met ondernemingsnummer 415 036 373, die de stichtende leden worden genoemd.
De vereniging kiest de benaming: Federatie van de Hotel-, Restaurant-, Caféhouders en Aanverwanten van Vlaanderen, met als afkorting “Horeca Vlaanderen”.

Artikel 2: De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het bestuursorgaan is bevoegd om de maatschappelijke zetel te verplaatsen. Wanneer de maatschappelijke zetel verplaatst wordt naar een ander Gewest is een statutenwijziging vereist.

Een verplaatsing van de maatschappelijke zetel die tot gevolg heeft dat de taal van de statuten wijzigt, behoort tot de bevoegdheid van de algemene vergadering.

Artikel 3: 3.1. De vereniging heeft als belangeloos doel het oprichten van een beroepsorganisatie voor hotels, restaurants, cafés en aanverwanten, om deze ondernemingen te kunnen ondersteunen en hun belangen te behartigen. Voor de verwezenlijking van dit belangeloos doel, heeft zij onder meer de volgende activiteiten tot voorwerp: a) de opbouwende studie van alle economische, financiële en sociale beroepsvraagstukken die de welvaart van alle leden in de hand werken; b) het behartigen, ter vrijwaring en bevordering van de belangen der leden bij de publieke of private organisaties alwaar hun belangen kunnen geschaad worden ; c) de studie der wetten en verordeningen welke worden toegepast in de sector, teneinde deze op een eenvormige en rechtmatige manier te doen uitvoeren. Waar die het belang der leden schaden, moet worden gestreefd naar wijziging of afschaffing; d) samenwerking met verenigingen, private en publieke instellingen, die tot de verwezenlijking van een zelfde gelijklopend voorwerp kunnen bijdragen; e) streven naar verbetering van de beroeps belangen der leden; f) uitgeven van alle documentatie, informatie en tijdschriften –elektronisch en/of op papier- ter bevordering van het beroep, met of zonder publiciteit, maar steeds zonder partijpolitieke bijdragen of partijpolitieke advertenties of advertenties in strijd met de goede zeden; g) deelname aan huidige of toekomstige organismen die de verbetering van de beroeps belangen en -bekwaamheid in de hand werken; h) deelname aan de studie der werkvoorwaarden van het personeel, en desnoods er de toepassing van verwezenlijken in de beroepssector; i) verdediging van de collectieve beroepsbelangen.

3.2. Gesticht op gronden van zuiver professionele aard, gepaard met de breedste geest van verdraagzaamheid en vrijheid, zal de vereniging zich uitdrukkelijk onthouden van elke activiteit van partijpolitieke of filosofische aard. Zij kan raad verschaffen op iedere schriftelijke of mondelinge vraag.

3.3. Daarnaast kan de vzw alle activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar doel en haar voorwerp, met inbegrip van bijkomstige winstgevende activiteiten, waarvan de opbrengsten altijd volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van het doel van de vzw.

Titel II – Leden, toetreding, ontslagen, verbintenissen

Artikel 4: 4.1. De vereniging is samengesteld uit de leden en toegetreden leden. Alle leden aanvaarden de statuten en het reglement van inwendige orde van de vereniging.

4.2. Toegetreden leden Kunnen toetreden tot de vereniging:

4.2.1.:
a) de hotel-, restaurant-, caféhouders en uitbaters van aanverwante bedrijven uit de horecasector, zowel de fysieke personen als de rechtspersonen, b) de fysieke personen die maximaal vier jaar voordien behoord hebben tot de categorie 4.2.1.a). c) de verenigingen met rechtspersoonlijkheid van hotel-, restaurant-, caféhouders en uitbaters van aanverwante bedrijven uit de horecasector, die een voldoende mate van representativiteit hebben in de vertegenwoordigde bedrijfstak . Degenen die wensen toe te treden tot de vereniging maken dit mondeling of schriftelijk kenbaar aan het bestuursorgaan of een coördinator van de vereniging, vullen de daartoe voorziene documenten in (beschikbaar via de website of via een coördinator) en betalen de lidmaatschapsbijdrage. Verenigingen moeten een kopie van hun laatst gepubliceerde statuten en neergelegde ledenlijst bijvoegen. Het bestuur kan kennis nemen van deze kandidaturen, oordelen of de kandidaten voldoen aan de voorwaarden van toetreding en de kandidaturen aanvaarden of verwerpen. Bij aanvaarding neemt het lidmaatschap een aanvang vanaf de eerste kalenderdag van de maand volgend op de maand van de ontvangst van de lidmaatschapsbijdrage en loopt voor één jaar. Het lidmaatschap wordt na afloop stilzwijgend verlengd voor nieuwe perioden van telkens één jaar, tenzij het lid uiterlijk drie maanden voor de vervaldag schriftelijk te kennen geeft geen verlenging te wensen via mail naar info@horeca.be of per aangetekende brief naar Horeca Vlaanderen vzw, Anspachlaan 111 bus 4, 1000 Brussel. Bij verwerping betaalt het bestuur de ontvangen lidmaatschapsbijdrage onverwijld terug aan de kandidaat. Elk toegetreden lid van de categorie 4.2.1. wordt voor de ledenwerking toegewezen aan een provinciale organisatie en indien er een lokale organisatie bestaat ook aan deze lokale organisatie.

4.2.2. Ereleden Het bestuur kan de titel van erelid toekennen aan gewezen voorzitters, ondervoorzitters, statutaire secretarissen, statutaire penningmeesters en bestuurders, die aan de vereniging uitzonderlijke diensten hebben bewezen. Ereleden kunnen de algemene vergaderingen bijwonen, evenwel zonder stemrecht, tenzij ze nog de hoedanigheid van effectief lid hebben.

4.2.3. Steunende leden De titel van steunend lid kan toegekend worden aan fysieke personen en rechtspersonen waarvan de bedrijvigheid in belangrijke mate bijdraagt tot de verwezenlijking van het voorwerp van de vereniging. Fysieke en/of rechtspersonen die behoord hebben tot de categorieën van art. 4.2.1 en/of 4.3. kunnen de titel van steunend lid toegekend krijgen, tenzij ze minder dan vier jaar voordien nog behoord hebben tot de categorie 4.2.1a). Degenen die wensen toe te treden tot de vereniging vullen de daartoe voorziene documenten in en betalen de lidmaatschapsbijdrage. Verenigingen moeten een kopie van hun laatst gepubliceerde statuten en neergelegde ledenlijst bijvoegen. De provinciale of lokale organisatie bij wie het steunend lid zich heeft aangemeld, meldt deze kandidatuur aan het bestuur en indien deze zich niet binnen de twee maanden na de melding tegen het lidmaatschap verzet, wordt de kandidatuur als aanvaard beschouwd. Bij aanvaarding neemt het lidmaatschap een aanvang bij de ontvangst van de lidmaatschapsbijdrage en loopt voor één jaar. Het lidmaatschap wordt na afloop stilzwijgend verlengd voor nieuwe perioden van telkens één jaar, tenzij het lid uiterlijk drie maanden voor de vervaldag schriftelijk te kennen geeft geen verlenging te wensen via mail naar info@horeca.be of per aangetekende brief naar Horeca Vlaanderen vzw, Anspachlaan 111 bus 4, 1000 Brussel. Bij verwerping wordt de lidmaatschapsbijdrage, door de provinciale of lokale organisatie bij wie het steunend lid zich heeft aangemeld, onverwijld terugbetaald aan de kandidaat. Elk steunend lid wordt toegewezen aan een lokale of provinciale organisatie.

4.3. Leden Als leden van de vereniging worden slechts fysieke personen erkend die toegetreden lid van de categorie 4.2.1. zijn of vertegenwoordiger van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1. en die door één van de provinciale organisaties worden voorgedragen. Onder “vertegenwoordiger van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.” dient verstaan te worden: de zaakvoerder, bestuurder of afgevaardigde bestuurder of het personeelslid dat de dagelijkse leiding voert over de horecaonderneming en in de arbeidsrechtelijke verhoudingen als vertegenwoordiger van de werkgever erkend wordt. Toegetreden leden die behoren tot de categorie 4.2.1.c) kunnen slechts vertegenwoordigd worden door één van hun leden fysiek persoon die zelf beantwoordt aan de voorwaarden van artikel 4.2.1.a)

Elke provinciale organisatie kan achttien leden voordragen. Dit aantal wordt verhoogd met één lid per volledige schijf van tweehonderdvijftig toegetreden leden van de categorie 4.2.1. die aan de provinciale organisatie toegewezen werden. Het aantal bijkomende leden wordt berekend op basis van het aantal toegetreden leden van de categorie 4.2.1. van de vereniging, zoals bepaald in het reglement van inwendige orde. De provinciale organisaties zullen uiterlijk tijdens de vergadering van het bestuur, die de agenda van de jaarlijkse statutaire algemene vergadering vastlegt, de naam, het lidnummer, het adres en het beroep meedelen van de kandidaten leden, die in uitvoering van art. 9.1 namens hun provinciale organisatie deel zullen uitmaken van de algemene vergadering. Het bestuur neemt kennis van de voordrachten, oordeelt of de kandidaten voldoen aan de erkenningsvoorwaarden en aanvaardt of verwerpt de voordrachten. Elke kandidaat moet zelf voldoende elementen aanleveren als bewijs dat hij/zij voldoet aan de bepalingen van de statuten en het reglement van inwendige orde. De erkenning geldt tot en met de verzending van de uitnodigingen voor de eerstvolgende algemene vergadering. Als het bestuur oordeelt dat de kandidaat niet voldoet aan de voorwaarden, moet hij dit binnen de acht dagen vanaf de vergadering van het bestuur waarop de voordracht verworpen werd aan de kandidaat en de provinciale organisatie die hem voorgedragen heeft melden, met opgave van de redenen van de weigering. De provinciale organisatie kan uiterlijk op de daaropvolgende vergadering van het bestuur een nieuwe kandidaat voordragen, waarover het bestuur op dezelfde wijze zal oordelen en dit oordeel is definitief, er kan geen nieuwe kandidaat meer voorgedragen worden en er is tegen dit oordeel ook geen beroep mogelijk.

Het aantal leden mag niet minder dan tien bedragen.

4.4. Register van leden Het bestuursorgaan houdt op de zetel van de vereniging een register van de leden. Dit register vermeldt de naam, voornaam en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, rechtsvorm en het adres van de zetel. Het bestuursorgaan schrijft alle beslissingen over de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden in dat register in binnen acht dagen nadat het van de beslissing in kennis is gesteld. Het bestuursorgaan kan beslissen dat het register wordt aangehouden in elektronische vorm.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen. Daartoe richten zij een schriftelijk verzoek aan het bestuursorgaan met wie zij een datum en het uur van de raadpleging van het register overeenkomen. Dit register kan niet worden verplaatst.

Artikel 5: 5.1. Het lidmaatschap van de toegetreden leden categorie 4.2.1. en de steunende leden wordt na afloop jaarlijks stilzwijgend verlengd voor nieuwe perioden van telkens één jaar, tenzij het lid uiterlijk drie maanden voor de vervaldag schriftelijk te kennen geeft geen verlenging te wensen via mail naar info@horeca.be of per aangetekende brief naar Horeca Vlaanderen vzw, Anspachlaan 111 bus 4, 1000 Brussel.

5.2. Elk lid kan ontslag nemen uit de vereniging door zijn lidmaatschap op te zeggen mits schriftelijke kennisgeving aan het bestuur. Het ontslag gaat onmiddellijk in de dag nadat het schrijven werd ontvangen.

5.3. Een lid dat zijn jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage niet tijdig betaalt of niet meer voldoet aan de hoedanigheid zoals bepaald in artikel 4.2.1., wordt geacht ontslag te nemen uit de vereniging.

5.4. Een lid kan worden uitgesloten door de algemene vergadering indien 2/3de van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is en met een 2/3de meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Het voornemen tot uitsluiting moet worden aangegeven in de oproeping van de algemene vergadering. Een toegetreden lid kan worden uitgesloten door het bestuursorgaan.

5.5. Het lid dat zijn hoedanigheid van lid van de vereniging verloren heeft of vrijwillig is uitgetreden, heeft geen recht meer op de voordelen die aan het lidmaatschap zijn verbonden. Het kan ook geen teruggave eisen, geheel of gedeeltelijk, van de lidmaatschapsbijdrage of het herstel eisen van verloren rechten.

Artikel 6:
6.1. De jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage, met uitzondering van deze van de ereleden, wordt door het bestuur vastgesteld en mag niet lager zijn dan 1 euro of hoger zijn dan 20.000 euro. De lidmaatschapsbijdragen worden bepaald in het reglement van inwendige orde. De ereleden zijn niet gehouden een lidmaatschapsbijdrage te betalen.

6.2. Het tijdstip en de modaliteiten van de betaling van de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage worden vastgelegd in het reglement van inwendige orde.

6.3. De betaling van het lidgeld geeft toegang tot de documentatie en recht op de dienst- en adviesverlening van de vereniging, aan de voorwaarden bepaald door het van bestuur.

Artikel 7:
Het lidmaatschap houdt geen enkele aansprakelijkheid in voor de verbintenissen van de vereniging.

Artikel 8: Alle leden kunnen, door middel van een schriftelijk verzoek gericht aan het bestuursorgaan, op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van het bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Titel III – Algemene Vergadering

Artikel 9: 9.1. De algemene vergadering is samengesteld uit de leden (dus met uitzondering van de toegetreden leden), zoals bepaald in artikel 4.3. De toegetreden leden kunnen worden uitgenodigd maar hebben geen stemrecht.

9.2. De algemene vergadering is de hoogste instantie van de vereniging. Aan haar uitsluitende bevoegdheid zijn voorbehouden:

  1. de wijziging van de statuten;
  2. de verkiezing en de afzetting van de voorzitter, de ondervoorzitter, de statutaire secretaris en de statutaire penningmeester;
  3. de benoeming en de afzetting van de bestuurders en plaatsvervanger-bestuurders;
  4. de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;
  5. de kwijting aan de bestuurders en commissarissen;
  6. de goedkeuring van de begroting en van de rekeningen;
  7. de uitsluiting van de leden;
  8. de ontbinding van de vereniging;
  9. de omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;
  10. alle gevallen waarin de statuten het vereisen.

9.3. Het bestuur roept elk jaar een algemene vergadering bijeen in het tweede trimester na het einde van het boekjaar, op plaats en uur meegedeeld in de oproepingen. De vergaderingen hebben beurtelings plaats in een andere provincie. Het bestuur stelt de agenda op. De agenda vermeldt tevens de voorstellen die door ten minste één twintigste van de leden werden meegedeeld aan het bestuur en die ten minste 20 dagen voor de algemene vergadering bij het bestuursorgaan zijn toegekomen. De oproeping wordt in naam van de voorzitter van het bestuur per brief of per mail verstuurd aan de leden, ten laatste vijftien kalenderdagen vóór de vergadering, en de oproeping bevat de agenda van de algemene vergadering. De vergadering mag enkel beraadslagen en beslissen over de punten die op de agenda vermeld staan. De leden van het bestuur wonen de algemene vergadering bij en hebben alleen stemrecht wanneer zij tevens de hoedanigheid van effectief lid hebben.

9.4. De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter of bij diens afwezigheid door de statutaire secretaris of bij diens afwezigheid door het oudst aanwezig effectief lid. Bij afwezigheid van de statutaire secretaris duidt degene die de algemene vergadering voorzit de secretaris van de algemene vergadering aan.

9.5. Elk lid van de algemene vergadering heeft één stem en kan zich op deze vergadering doen vertegenwoordigen door een ander effectief lid, behorend tot dezelfde provinciale organisatie en houder van een schriftelijke volmacht. Een effectief lid kan slechts één ander effectief lid vertegenwoordigen.

9.6. De vergadering is geldig samengesteld ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden en alle beslissingen worden genomen bij meerderheid van twee derden van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen, behalve indien de wet of de statuten het anders bepalen.

9.7. De beslissingen van de algemene vergadering worden opgetekend in processen-verbaal, ondertekend door degene die de vergadering voorzit, door de secretaris van de algemene vergadering en door de leden die dit wensen. De processen-verbaal die dienen om te worden voorgelegd in rechte of in feite, worden door de voorzitter of door twee bestuurders ondertekend. Belanghebbende derden kunnen op de zetel van de vereniging inzage krijgen in de beslissingen van de algemene vergadering; zij dienen hun gemotiveerd verzoek tot inzage schriftelijk te richten aan het bestuur.

9.8. Het bestuur kan een buitengewone algemene vergadering samengeroepen, telkens wanneer de omstandigheden dit vereisen. De buitengewone algemene vergadering kan slechts vergaderen wanneer 2/3de van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Indien dit niet het geval is, dient een tweede oproeping te worden verzonden. Deze nieuwe buitengewone algemene vergadering mag niet plaatsvinden binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering. De nieuwe buitengewone algemene vergadering besluit op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Het bestuur moet een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen wanneer ten minste één vijfde van de leden hierom een schriftelijke aanvraag indient. In dit geval moet het bestuur de oproeping voor de algemene vergadering ten laatste op de 21ste dag na de aanvraag versturen. De algemene vergadering moet plaatsvinden binnen de dertig dagen volgend op de aanvraag, op plaats en uur bepaald door het bestuur.

9.9. Het bestuursorgaan kan de leden de mogelijkheid geven om op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vzw ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. De leden kunnen elektronisch deelnemen aan de stemming. De voorwaarden en procedure omschreven in artikel 9:16/1 WVV worden nageleefd. Het bureau van de algemene vergadering, bestaande uit de voorzitter en de statutaire secretaris of hun respectievelijke plaatsvervangers, kan niet elektronisch aan de vergadering deelnemen.

Titel IV – Voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris en statutaire penningmeester

Artikel 10: 10.1. De voorzitter van de vereniging wordt verkozen door de algemene vergadering voor een periode van vier jaar. Hij is na vier jaar ontslagnemend en éénmaal herkiesbaar. a) Indien er één of twee kandidaten zijn, wordt in één stemronde de kandidaat verkozen die minstens de helft plus één van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen haalt. b) Indien er meer dan twee kandidaten zijn, wordt in één stemronde die kandidaat verkozen die minstens twee derden van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen haalt. Bij ontstentenis hiervan zal in een tweede stemronde met een meerderheid van minstens de helft plus één van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen gekozen worden tussen de twee kandidaten die in de eerste stemronde het grootst aantal stemmen behaalden.

10.2. Ieder fysiek persoon die ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.a) ofwel vertegenwoordiger is van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.a) ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.b), en minstens vier jaar een bestuursfunctie waargenomen heeft in een lokale of een provinciale horecaorganisatie of de vereniging, kan zich kandidaat stellen voor het voorzitterschap.
De kandidaten worden ingediend bij de provinciale organisaties waartoe zij behoren en moeten onderdaan zijn van een Lidstaat van de Europese Unie. De provinciale organisaties geven alle bij hen ingediende kandidaturen door aan het bestuur van Horeca Vlaanderen vzw. Het reglement van inwendige orde bepaalt de vormvoorschriften voor het indienen van de kandidaturen en de wijze en het verloop van de verkiezing.

10.3. Het mandaat van voorzitter is onverenigbaar met de functie van ondervoorzitter, statutaire secretaris of penningmeester van de vereniging en met die van voorzitter, ondervoorzitter, secretaris of penningmeester van een provinciale organisatie. Het mandaat van voorzitter is onverenigbaar met een functie van sectorcommissievoorzitter. Binnen een termijn van zes maanden na zijn verkiezing zal de voorzitter ontslag nemen uit de hiervoor genoemde functies.

10.4. De voorzitter blijft zijn mandaat uitoefenen tot de algemene vergadering een nieuwe voorzitter gekozen heeft.

Artikel 11: 11.1. De ondervoorzitter, statutaire secretaris en statutaire penningmeester worden verkozen door de algemene vergadering voor een periode van vier jaar en zijn éénmaal herkiesbaar. a) In het geval er één of twee kandidaat-ondervoorzitters, één of twee kandidaat-secretarissen, respectievelijk één of twee kandidaat-penningmeesters zijn, wordt in één stemronde die kandidaat verkozen die minstens de helft plus één van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen haalt. b) In het geval er meer dan twee kandidaat-ondervoorzitters, kandidaat-secretarissen, respectievelijk kandidaat-penningmeesters zijn, wordt in één stemronde die kandidaat verkozen die minstens twee derden van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen haalt. Bij ontstentenis hiervan zal in een tweede stemronde met een meerderheid van minstens de helft plus één van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen gekozen worden tussen de twee kandidaten die in de eerste stemronde het grootst aantal stemmen behaalden.

11.2. Elk fysiek persoon die ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.a) ofwel vertegenwoordiger is van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.a) ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.b), kan zich kandidaat stellen voor de functie van ondervoorzitter. Elk fysiek persoon toegetreden lid kan zich kandidaat stellen voor de functie van secretaris of penningmeester. De kandidaturen worden ingediend bij de provinciale organisaties waartoe zij behoren. De provinciale organisaties geven alle bij hen ingediende kandidaturen door aan het bestuur van Horeca Vlaanderen vzw. Het reglement van inwendige orde bepaalt de vormvoorschriften voor het indienen van de kandidaturen en de wijze en het verloop van de verkiezingen.

11.3. Het mandaat van ondervoorzitter, secretaris en penningmeester is onverenigbaar met een functie van voorzitter en respectievelijk ondervoorzitter, secretaris of penningmeester van de vereniging. Het mandaat van ondervoorzitter, secretaris en penningmeester is onverenigbaar met een functie van sectorcommissievoorzitter en provinciale voorzitter. Binnen een termijn van zes maanden na hun verkiezing tot ondervoorzitter, secretaris of penningmeester zullen zij ontslag nemen uit hiervoor genoemde functies, andere dan de functie die behouden blijft.

11.4. De ondervoorzitter, statutaire secretaris en statutaire penningmeester blijven hun mandaat uitoefenen tot de algemene vergadering een nieuwe ondervoorzitter, respectievelijk statutaire secretaris en statutaire penningmeester gekozen heeft.

Artikel 11bis: De verkiezingen voor de functies van ondervoorzitter en voorzitter vinden plaats met twee jaar verschil van elkaar.

Artikel 11ter: Tot de verkiezingen van 2024 geldt de volgende (overgangs)regeling met betrekking tot de functies van voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris en statutaire penningmeester:

  • Het mandaat van voorzitter, dat in 2022 vacant wordt gesteld, zal eenmalig slechts voor twee jaar gelden. In 2024 wordt de functie van voorzitter opnieuw vacant gesteld;
  • Het mandaat van ondervoorzitter, dat in 2022 vacant wordt gesteld, geldt voor vier jaar. In 2026 wordt de functie van ondervoorzitter opnieuw vacant gesteld;
  • Het mandaat van statutair secretaris, dat in 2025 vacant wordt gesteld geldt voor vier jaar. In 2029 wordt de functie van statutair secretaris opnieuw vacant gesteld;
  • Het mandaat van statutair penningmeester dat in 2024 vacant wordt gesteld, geldt voor vier jaar. In 2028 wordt de functie van statutair penningmeester opnieuw vacant gesteld.

Artikel 11quater: Indien de voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris of statutaire penningmeester zijn functie vroegtijdig beëindigt, heeft dit geen invloed op het mandaat van de huidig voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris of statutaire penningmeester.

Artikel 11quinquies: Het is de Voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris, statutaire penningmeester en CEO/afgevaardigd bestuurder niet toegelaten zich kandidaat te stellen voor een politiek mandaat, zij het op gemeentelijk, provinciaal, regionaal, federaal dan wel Europees vlak. Vanaf het ogenblik dat zij zich kandidaat stellen voor een dergelijk politiek mandaat, moeten zij onmiddellijk ontslag nemen uit hun functie bij Horeca Vlaanderen vzw.

Titel V – Bestuur

Artikel 12: 12.1. De vereniging wordt bestuurd door een bestuur, dat samengesteld is uit: a) de voorzitter, de ondervoorzitter, de statutaire secretaris en de statutaire penningmeester, verkozen zoals bepaald in de artikelen 10 en 11 van de statuten; b) bestuurders en plaatsvervanger-bestuurders, die door de algemene vergadering van leden gekozen worden voor een periode van 2 jaar uit de kandidaten voorgedragen door elk van de provinciale organisaties, derwijze dat aan elke provinciale organisatie telkens maximaal twee effectieve mandaten en drie plaatsvervangende mandaten toegewezen worden met dien verstande dat in elk geval geldt dat enkel fysieke personen die ofwel toegetreden lid zijn van de categorie 4.2.1.a) ofwel vertegenwoordiger zijn van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.a) ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.b), bestuurder of plaatsvervangend bestuurder kunnen zijn. Het reglement van inwendige orde bepaalt de vormvoorschriften voor het indienen van de kandidaturen en de wijze en het verloop van de verkiezing. Bestuurders en plaatsvervanger-bestuurders zijn herkiesbaar. c) de voorzitter van elke provinciale organisatie, die door de algemene vergadering van leden gekozen worden voor een periode van twee jaar uit de kandidaten voorgedragen door elk van de provinciale organisaties, derwijze dat aan elke provinciale organisatie telkens maximaal één effectief mandaat wordt toegewezen, met dien verstande dat in elk geval geldt dat enkel fysieke personen die ofwel toegetreden lid zijn van de categorie 4.2.1.a) ofwel vertegenwoordiger zijn van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.a) ofwel toegetreden lid is van de categorie 4.2.1.b), voorzitter van een provinciale organisatie kunnen zijn en waarbij zij de hoedanigheid van bijkomend en/of derde effectieve bestuurder voor hun provinciale organisatie aannemen. d) de sectie- en werkgroepverantwoordelijken/-voorzitters; Enkel fysieke personen die ofwel toegetreden lid zijn van de categorie 4.2.1.a) ofwel vertegenwoordiger zijn van een toegetreden rechtspersoon van de categorie 4.2.1.a) ofwel toegetreden lid zijn van de categorie 4.2.1.b), kunnen zich kandidaat stellen voor de functie van sectie- of werkgroepverantwoordelijke/-voorzitter. Het reglement van inwendige orde bepaalt de vormvoorschriften voor het indienen van de kandidaturen. De sectie- en werkgroepverantwoordelijke/- voorzitter wordt verkozen door de algemene vergadering van leden voor een termijn van twee jaar. Hij is na twee jaar ontslagnemend en herkiesbaar. De sectorcommissie/werkgroep/forum bepaalt de vormvoorschriften voor het indienen van de kandidaturen en de voorwaarden om zich verkiesbaar te stellen. De minimumvoorwaarden om verkozen te kunnen worden tot voorzitter van een sectorcommissie zijn: minimum vijf jaar ervaring in de betrokken subsector, minimum 3 jaren bestuurder zijn van een lokale afdeling van Horeca Vlaanderen (BV) en minimum 3 jaar lid te zijn van de betrokken sectorcommissie. De algemene vergadering van leden kiest uit de door de sectorcommissie/werkgroep/forum voorgedragen leden de sectie- en werkgroepverantwoordelijke/-voorzitter.

12.2. Kunnen toegevoegd worden aan het bestuur, evenwel zonder stemrecht: • de directeur en/of de afgevaardigd bestuurder en/of de secretaris-generaal en/of de communicatie-coördinator en/of een ander persoon van de administratie. • experten, voor zover het bestuur beslist dat dit nuttig en nodig is. Het bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter of bij diens afwezigheid door de statutaire secretaris of bij diens afwezigheid door de oudste aanwezige bestuurder.

12.3. Wanneer een bestuurder in één kalenderjaar 3x afwezig was voor bestuursvergaderingen zonder voorafgaandelijke schriftelijke verontschuldiging, ofwel in reactie op de uitnodiging voor de vergadering ofwel aan de voorzitter, zal deze niet meer kunnen worden opgenomen in het bestuur na afloop van zijn mandaat.

12.4. Het bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter minstens éénmaal per maand, met uitzondering van de maand augustus, of telkens de omstandigheden dit vereisen. Het bestuur kan ook bijeengeroepen worden op schriftelijke aanvraag van zes leden van het bestuur, behorende tot minstens twee verschillende provinciale organisaties.

12.5. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van de vereniging. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor de vervulling van de hun opgedragen taak en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

12.6. Wanneer een bestuurder verhinderd is, kan hij zich tijdens de vergadering laten vervangen door een plaatsvervanger-bestuurder voorgedragen door zijn provinciale organisatie. Wanneer een voorzitter van een provinciale organisatie verhinderd is, kan deze zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder. Wanneer een sectorcommissievoorzitter verhinderd is kan deze zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder. Wanneer een bestuurder vroegtijdig zijn mandaat beëindigt, wordt hij vervangen door een plaatsvervanger-bestuurder, voorgedragen door zijn provinciale organisatie, zoals bepaald in artikel 12.1., b). Een bestuurder die zijn mandaat vroegtijdig wil beëindigen, moet dit schriftelijk aan de voorzitter kenbaar maken. Wanneer een voorzitter van een provinciale organisatie zijn mandaat vroegtijdig beëindigt, wordt hij vervangen door de nieuw verkozen of aangestelde voorzitter van die provinciale organisatie overeenkomstig artikel 12.1. c). Wanneer een sectie – en werkgroepverantwoordelijke/-voorzitter zijn mandaat beëindigt, wordt hij vervangen door de nieuw verkozen of aangestelde sectie – en werkgroepverantwoordelijke/-voorzitter overeenkomstig artikel 12.1. d).

12.7. Wanneer de voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris of statutaire penningmeester vroegtijdig hun mandaat beëindigen, duidt het bestuur een bestaande bestuurder aan die het vrijgekomen mandaat zal vervullen tot aan de volgende algemene vergadering, die de verkiezing moet organiseren om het vrijgekomen mandaat in te vullen, tot het einde van de oorspronkelijke termijn. De voorzitter, ondervoorzitter, statutaire secretaris of statutaire penningmeester die hun mandaat vroegtijdig willen beëindigen, moeten dit schriftelijk aan het bestuur kenbaar maken.

12.8. Het bestuur kan slechts geldig beslissen als minstens de helft van de bestuurders fysiek aanwezig is of geldig vertegenwoordigd is overeenkomstig artikel 12.6. De beslissingen van het bestuur worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, met uitzondering van de beslissingen die betrekking hebben op het inwendig reglement waarvoor een twee derde meerderheid vereist is, en worden vermeld in een proces-verbaal ondertekend door de voorzitter van de vergadering. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter van de vergadering doorslaggevend.

12.9. Op eenvoudig verzoek van één bestuurder gebeurt een stemming schriftelijk. In een dergelijk geval stelt de voorzitter van de vergadering twee stemmentellers aan.

12.10. De leden van het bestuur kunnen een onkostenvergoeding ontvangen voor hun mandaat.

12.11. Indien een bestuurder bij een agendapunt, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang heeft van vermogensrechtelijke aard dat strijdig is met de belangen van de vzw, moet hij of zij dit melden aan het bestuursorgaan voordat het bestuursorgaan een besluit neemt. De bestuurder met het tegenstrijdige belang mag niet deelnemen aan de beraadslaging, noch stemmen over dit punt. Zijn of haar verklaring en toelichting over het strijdig belang worden opgenomen in de notulen van de vergadering van het bestuursorgaan die de beslissing moet nemen. Indien de meerderheid van de bestuurders een belangenconflict heeft, dan wordt de beslissing of verrichting voorgelegd aan de Algemene Vergadering. Deze procedure is niet van toepassing indien de beslissing betrekking heeft op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

12.12. Bestuurdersaansprakelijkheid – letterlijke overname uit het wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV): “Art. 2:56. De in artikel 2:51 bedoelde personen en alle andere personen die ten aanzien van de rechtspersoon werkelijke bestuursbevoegdheid hebben of hebben gehad zijn jegens de rechtspersoon aansprakelijk voor fouten begaan in de uitoefening van hun opdracht. Dit geldt ook jegens derden voor zover de begane fout een buitencontractuele fout is. Deze personen zijn evenwel slechts aansprakelijk voor beslissingen, daden of gedragingen die zich kennelijk buiten de marge bevinden waarbinnen normaal voorzichtige en zorgvuldige bestuurders, geplaatst in dezelfde omstandigheden, redelijkerwijze van mening kunnen verschillen. Indien het bestuursorgaan een college vormt, is hun aansprakelijkheid voor de beslissingen of nalatigheden van dit college hoofdelijk. Zelfs indien het bestuursorgaan geen college vormt, zijn diens leden zowel jegens de rechtspersoon als jegens derden hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van overtredingen van de bepalingen van dit wetboek of van de statuten van de rechtspersoon. Wat fouten bedoeld in het tweede en derde lid betreft waaraan zij geen deel hebben gehad, zijn zij evenwel van hun aansprakelijkheid ontheven indien zij de beweerde fout hebben gemeld aan alle andere leden van het bestuursorgaan, of, in voorkomend geval, aan het collegiaal bestuursorgaan en aan de raad van toezicht. Indien zij gebeurt aan een collegiaal bestuurs- of toezichtsorgaan, wordt deze melding, evenals de bespreking waartoe zij aanleiding geeft, opgenomen in de notulen. Art. 2:57. § 1. De aansprakelijkheid bedoeld in artikel 2:56, elke andere schadeaansprakelijkheid die voortvloeit uit dit wetboek of andere wetten of reglementen ten laste van de personen vermeld in artikel 2:51, evenals de aansprakelijkheid voor de schulden van de rechtspersoon bedoeld in de artikelen XX.225 en XX.227 van het Wetboek van economisch recht is beperkt tot de volgende bedragen: 1° 125 000 euro, in rechtspersonen die in de drie boekjaren voorafgaand aan de instelling van de aansprakelijkheidsvordering of over de periode sinds de oprichting indien er sindsdien minder dan drie boekjaren zijn verlopen, een gemiddelde omzet op jaarbasis van minder dan 350 000 EUR, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, hebben verwezenlijkt, en waarvan het gemiddelde balanstotaal over diezelfde periode niet hoger was dan 175 000 euro; 2° 250 000 euro, in rechtspersonen die niet onder het 1° vallen en die in de drie boekjaren voorafgaand aan de instelling van de aansprakelijkheidsvordering of over de periode sinds de oprichting indien er sindsdien minder dan drie boekjaren zijn verlopen een gemiddelde omzet op jaarbasis van minder dan 700 000 euro, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, hebben verwezenlijkt, en waarvan het gemiddelde balanstotaal over dezelfde periode niet hoger was dan 350 000 euro; 3° 1 miljoen euro, in rechtspersonen die niet onder het 1° en 2°, vallen en die in de drie boekjaren voorafgaand aan de instelling van de aansprakelijkheidsvordering of over de periode sinds de oprichting indien er sindsdien minder dan drie boekjaren zijn verlopen, niet meer dan één van de volgende criteria hebben overschreden:

  • gemiddelde omzet exclusief de belasting over de toegevoegde waarde op jaarbasis: 9 000 000 euro;
  • gemiddeld balanstotaal: 4 500 000 euro; 4° 3 miljoen euro, in rechtspersonen die niet onder het 1°, 2° en 3°, vallen en die in de drie boekjaren voorafgaand aan de instelling van de aansprakelijkheidsvordering of over de periode sinds de oprichting indien er sindsdien minder dan drie boekjaren zijn verlopen de grenzen vermeld in het 3°, overschreden hebben, maar geen enkele van de grenzen vermeld in het 5°, hebben bereikt of overschreden; 5° 12 miljoen euro, in organisaties van openbaar belang en in rechtspersonen die niet onder het 1°, 2°, 3° en 4°, vallen en die in de drie boekjaren voorafgaand aan de instelling van de aansprakelijkheidsvordering of over de periode sinds de oprichting indien er sindsdien minder dan drie boekjaren zijn verlopen minstens één van volgende grenzen bereikt of overschreden hebben:
  • gemiddeld balanstotaal van 43 miljoen euro;
  • gemiddelde omzet exclusief de belasting over de toegevoegde waarde op jaarbasis van 50 miljoen euro. Voor rechtspersonen die in toepassing van artikel III.85 van het Wetboek van economisch recht een vereenvoudigde boekhouding voeren, moet onder omzet worden verstaan het bedrag van de andere dan niet-recurrente ontvangsten en onder balanstotaal het grootste van de twee bedragen vermeld onder de bezittingen en de schulden. Telkens als de stijgingen of dalingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen op 1 januari van het volgende jaar leiden tot een stijging of daling van 5 % of meer, worden de hierboven vermelde bedragen betreffende balanstotaal en omzet vanaf dezelfde datum met hetzelfde percentage verhoogd of verlaagd. Die aanpassingen worden bij een bericht in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Het indexcijfer van december 2017 geldt als basis. § 2. De aansprakelijkheidsbeperking bedoeld in paragraaf 1 geldt zowel tegenover de rechtspersoon als tegenover derden, en ongeacht de contractuele of buitencontractuele grondslag van de aansprakelijkheidsvordering. De maximale bedragen gelden voor alle in paragraaf 1 bedoelde personen samen. Zij gelden per feit of geheel van feiten dat aanleiding kan geven tot aansprakelijkheid, ongeacht het aantal eisers of vorderingen. § 3. De aansprakelijkheidsbeperking bedoeld in paragraaf 1 geldt niet: 1° in geval van lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt, van zware fout, van bedrieglijk opzet of oogmerk om te schaden in hoofde van de persoon die aansprakelijk wordt gesteld; 2° voor de in de artikelen 5:138, 1° tot 3°, 6:111, 1° tot 3°, en 7:205, 1° tot 3° bedoelde verplichtingen; 3° voor de hoofdelijke aansprakelijkheid als bedoeld in de artikelen 442quater en 458 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 en de artikelen 73sexies en 93undeciesC van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde; 4° voor de hoofdelijke aansprakelijkheid als bedoeld in artikel XX.226 van het Wetboek van economisch recht. Art. 2:58. De aansprakelijkheid van een lid van een bestuursorgaan of dagelijks bestuurder kan niet verder worden beperkt dan vermeld in artikel 2:57. De rechtspersoon, zijn dochtervennootschappen of de door hem gecontroleerde entiteiten mogen de in het eerste lid vermelde personen niet vooraf exonereren of vrijwaren voor hun aansprakelijkheid jegens de vennootschap of jegens derden. Elke bepaling in de statuten, in een overeenkomst of een eenzijdige wilsuiting die strijdig is met de bepalingen van dit artikel wordt voor niet geschreven gehouden.”

Artikel 13: 13.1. Het bestuur bezit de meest uitgebreide rechten om de vereniging te besturen en haar doelstellingen te verwezenlijken, met uitzondering van hetgeen de wet en de statuten voorbehouden aan de algemene vergadering Het bestuur kan overeenkomsten afsluiten, roerende en onroerende goederen kopen, verkopen, verwisselen, verwerven, overdragen, verhuren. Hij treft beslissingen inzake de aanvaarding van giften en legaten, de ontlening van gelden op lange of korte termijn, hij staat rechten toe op roerende en onroerende goederen zoals voorrechten, hypotheken en pandrechten alsook beslaglegging en opheffing van alle beslagen en hypotheken. Het bestuursorgaan kan één of meer dagelijkse bestuurders aanstellen (infra titel VI). Het bestuursorgaan beslist over de aanwerving en het ontslag van een CEO en een boekhouder/CFO en bepaalt hun wedden en bevoegdheden. Het bestuursorgaan kan een rekening openen bij een erkende financiële instelling en beslist over het financieel beleid. Hij neemt alle maatregelen nodig voor de uitvoering van de beslissingen van de algemene vergadering.

13.2. Het bestuur is het orgaan van de vereniging dat de beslissingen neemt op bestuurlijk vlak, het beleid uitvoert en het strategisch beleid bepaalt. Het bestuur informeert zich op basis van de adviezen van de verschillende secties en werkgroepen. Tot de bevoegdheden van het bestuur behoren tevens:

  1. de bevoegdheden voorzien in de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en houdende diverse bepalingen (1);
  2. de boekhouding van de vereniging;
  3. de opstelling van een reglement van inwendige orde, dat. de interne werking van de vereniging regelt, de inrichting van de provinciale organisaties, de inning van de bijdragen, de samenwerking met andere beroepsorganisaties al dan niet uit de horecasector, de modaliteiten voor afvaardiging in officiële diensten, enzovoort.
  4. het oprichten van studie- of navorsingsgroepen;
  5. de aanduiding van de vertegenwoordigers van de vereniging in raden van bestuur, commissies en organisaties ,
  6. de inrichting van secties en werkgroepen en de aanstelling van sectie- en werkgroepverantwoordelijken onder de aangesloten leden.
  7. het overdragen van een gedeelte van zijn bevoegdheden aan het dagelijks bestuur, zoals omschreven in artikel 14. Het bestuur kan eveneens volmachten verlenen voor specifieke mandaten.

13.3. Het bestuur beslist over de aansluiting bij eender welke andere vereniging of groepering, waarvan het voorwerp bijdraagt tot de realisatie van de doelstellingen van de vereniging, zowel op lokaal, nationaal, Europees of internationaal vlak en binnen de beperkingen zoals voorzien in artikel 3.2.

Titel VI – Dagelijks Bestuur

Artikel 14: 14.1. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit: a) de voorzitter en ondervoorzitter van de vereniging; b) de voorzitters van de vijf provinciale organisaties; c) de CEO en/of afgevaardigd bestuurder. De communicatieverantwoordelijke en andere leden die deel uitmaken van de administratie van de vereniging kunnen deelnemen aan de vergaderingen van het dagelijks bestuur, zonder dat zij over beslissingsrecht beschikken. Ingeval een provinciale voorzitter voor een vergadering van het Dagelijks bestuur niet aanwezig kan zijn, mag hij/zij door één van de (plaatsvervangende) bestuursleden van zijn provinciale organisatie vervangen worden. De dagelijkse bestuurders oefenen hun mandaat als college uit. Dat wil zeggen dat zij beslissingen kunnen nemen mits een 2/3de meerderheid van stemmen.

14.2. Het Dagelijks Bestuur vergadert volgens de modaliteiten bepaald in het reglement van inwendige orde telkens als nodig en heeft de volgende bevoegdheden:

  1. het dagelijks bestuur van de vereniging;
  2. de uitvoering van de beslissingen van het bestuur;
  3. de samenstelling en opvolging van de dossiers
  4. de voorbereiding van de agenda van de vergaderingen van het bestuur, waarbij de door provinciale organisaties gevraagde punten op de agenda moeten worden geplaatst
  5. de algemene administratie om de goede werking op de zetel van de vereniging te verzekeren;
  6. de personeelsadministratie en het aanwerven en ontslaan van personeel (m.u.v. CEO en CFO, zie artikel 13.1) en hun wedden en bevoegdheden vastleggen, zolang het binnen de budgettering blijft. Indien het niet binnen de budgettering blijft, beslist het bestuur.

14.3. De agenda van het Dagelijks Bestuur wordt ter informatie aan de bestuursleden bezorgd. Het Dagelijks Bestuur brengt verslag uit aan de eerstvolgende bestuursvergadering van zijn werkzaamheden en legt alle beslissingen, die bij hoogdringendheid genomen werden, voor ter bekrachtiging. De leden van het Dagelijks Bestuur nemen deel aan de algemene vergadering, zonder dat de hoedanigheid als dagelijks bestuurder hem of haar evenwel stemrecht geeft.

14.4. Het mandaat van de dagelijkse bestuurders kan door het bestuursorgaan ten allen tijde herroepen worden. Elke dagelijkse bestuurder kan op elk moment ontslag nemen door dit schriftelijk mee te delen aan het bestuursorgaan. Hierbij moeten de eventuele contractueel bepaalde voorwaarden nageleefd worden.

14.5. De benoeming en ambtsbeëindiging van de dagelijkse bestuurders worden openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier op de griffie van de ondernemingsrechtbank, en door publicatie van een uittreksel in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Titel VII – Handtekeningen

Artikel 15: 15.1. Alle verrichtingen van dagelijks bestuur of die gedaan worden in uitvoering van beslissingen van het bestuur worden door de voorzitter of een aangestelde afgevaardigde ondertekend.

15.2. Alle financiële verrichtingen, zoals kwijtschriften, cheques, bankeffecten van financiële instellingen en postmandaten, die noodzakelijk zijn voor de dagelijkse uitgaven, worden ondertekend door de voorzitter of de statutaire penningmeester. Het bestuur kan bijzondere volmachten geven voor de dagelijkse en recurrente betalingen, waarvan zij een exhaustieve lijst opstelt.

15.3. Voor alle andere bestuurlijke en financiële verrichtingen is de voorafgaande goedkeuring van het bestuur vereist en moet de ondertekening gebeuren door twee bestuurders, waaronder de voorzitter of de penningmeester.

Artikel 16: Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Artikel 17: Op 31 december van ieder jaar worden de rekeningen gesloten en eindigt het boekjaar (zie artt. 3:47 en volgende WVV). De jaarrekeningen worden samen met de begroting van het volgende dienstjaar door het bestuur binnen de zes maanden na de sluiting van het boekjaar ter goedkeuring aan de eerstvolgende algemene vergadering voorgelegd.

Artikel 18: De algemene vergadering bepaalt de bestemming van het saldo van de rekeningen.

Titel VIII – Ontbinding, vereffening

Artikel 19: 19.1. De algemene vergadering kan de vereniging ontbinden mits inachtneming van de artikelen 2:109 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

19.2. In geval van ontbinding bepaalt de algemene vergadering de aanwending van de netto activa voor een bedrijvigheid waarvan de doelstellingen verenigbaar zijn met deze van de vereniging, zoals vermeld in artikel 3.1. De algemene vergadering duidt de vereffenaars aan, derwijze dat iedere provinciale organisatie vertegenwoordigd is, en stelt hun bezoldiging vast.

Titel IX – Overgangsbepalingen

Artikel 20: Onderhavige statuten worden van kracht op 1 november 2025.